- Komerční sdělení -finance
DomůRady a NávodyDcera Poštovní banky rozbíhá byznys. Prodej na splátky je zastaralý

Dcera Poštovní banky rozbíhá byznys. Prodej na splátky je zastaralý

Spotřebitelské a splátkové úvěry zažívají v posledních třech-čtyřích letech útlum. Pandemie covidu ho jen posílila.

Podle květnové zprávy Národní banky Slovenska (NBS) pokles spotřebního financování zaznamenaly zejména nebankovní společnosti: „V roce 2020 se jejich portfolio zmenšilo o 10 procent.“

Jedním z důvodů je i to, že spotřebitelské úvěry jsou příliš drahé. Slovenské úrokové sazby kolem osmi procent ročně patří mezi nejvyšší v eurozóně.

Nepříznivý trend se nově snaží zvrátit nebankovka Ahoj (do června Amico Finance), patřící do struktur Poštovní banky z portfolia skupiny J&T.

Změnil název i rétoriku
Poštovní banka koupila Amico Finance před třemi lety. Má v něm 95procentní podíl, zbývajících pět procent drží bratr slovenského exprezidenta Jaroslav Kiska, kteří v minulosti s Andrejem Kiskem zbohatli právě na prodeji půjček.

Byznys Amica se splátkovým prodejem už tehdy zažíval zatěžkávací období. Ukázalo se, že poskytování úvěrů na splátky již není tak lukrativní jako před deseti lety.

Kromě vysokých úroků to způsobují i ​​provize, které splátkové společnosti platí obchodním sítím za to, že v jejich provozech mohou poskytovat splátkové úvěry, například při prodeji chladniček nebo praček.

Koncem loňského roku Amico dostalo nové vedení, které zavádí nový byznysový model, kopírující úvěrové trendy ze zahraničí. Už přejmenování na Ahoj má naznačovat, že firma se odklání od světa tradičních nebankovek.

„Chceme se stát slovenským fintechem ve stylu švédské Klarny,“ říká pro INDEX předseda představenstva společnosti Ahoj Marek Šupa.

Klarnu nezmiňuje náhodou. Je jedním z nejvýraznějších hráčů v segmentu takzvaných odložených plateb (Buy Now Pay Later – BNPL), který ve světě zažívá obrovský boom. V podstatě se jedná o novou generaci splátkového prodeje v prostředí e-shopů.

Klarna se v tomto byznysu uchytila ​​lépe než většina konkurentů. Odráží se to i na její rostoucí hodnotě, která v současnosti dosahuje 46 miliard amerických dolarů. Reklamu jí dělá raper Snoop Dog, který je zároveň jedním z jejích prvních investorů.

Jak to funguje
Skupině Poštovní banky (od července to bude skupina 365.bank) mají odložené platby pod značkou Ahoj vytvořit třetí retailovou nohu k tradičnímu a online bankovnictví.

V sousedním Česku už BNPL rozjely dvě značky – Twisto a Mall Pay. Na Slovensku je zatím tato oblast finančních služeb neprobádaná.

Společnost Ahoj spustila odložené platby potichu minulý týden ve spolupráci s některými menšími e-shopy. S dalšími podepisuje smlouvy o spolupráci.

„Do poloviny července budeme k dispozici všem e-shopům, které běží na největších redakčních systémech Creative Sites, Shoptet, Prestashop či Magento,“ tvrdí Šupa. Tyto systémy využívají také nejznámější online obchody od Alzy po Nay.

Na e-shopech přibude k dobírce, bankovnímu převodu či kreditce nová platební metoda Ahoj. Zákazníkovi umožní obstarat zboží s tím, že za něj může zaplatit až o 30 dní.

Na podzim chce Ahoj spustit ještě rozdělení platby na tři části. „Představte si, že si chcete pořídit dražší tenisky za 150 eur. Prvních 50 eur zaplatíte po převzetí zboží, o měsíc zaplatíte dalších 50 eur ao další měsíc zbývajících 50 eur. Produkt je bez úročení,“ vysvětluje Šupa.

Mikropůjčky s měsíční splatností se nezapisují do úvěrového registru, jako je tomu v případě jiných úvěrů. Klient může každý měsíc k nákupu využít kredit od 20 do 300 eur.

Při prvním nákupu je horní limit jen 150 eur – slouží k tomu, aby si nebankovka ověřila platební chování klienta. Když dodrží splatnost, úvěrový rámec se zvýší na maximum, tedy 300 eur.

Kontrola pomocí AI
Zákazník při odložených platbách nevyplňuje údaje o platební kartě, kromě jména a adresy však zadává číslo občanského průkazu a rodné číslo.

„Na pozadí běží množství kontrol, na jejichž základě se snažíme zjistit, zda klient splňuje rizikový profil k tomu, abychom mu zprostředkovali odloženou platbu,“ vysvětluje Šupa. Odhaduje, že 75 až 80 procentům klientům ověřovací systém dá zelenou.

Nebankovka spoléhá nejen na informace z nebankovního registru dlužníků, ale spolupracuje také s českým fintechem Resistant AI, jehož služby využívá i české Twisto.

Resistant AI využívá technologie pokročilé umělé inteligence (AI). Hlídá, aby klient neobešel systémy, které v úvěrových společnostech rozhodují o tom, kdo dostane a kdo nedostane půjčku.

Kde jsou v tom peníze
Odložené platby jsou bez navýšení a poplatků (v případě, že klient zaplatí včas). Přesto v nich Ahoj vidí nový zdroj příjmů, protože monetizace je nastavena přesně opačně než v případě splátkového prodeje.

Zatímco při splátkovém prodeji platí nebankovní společnost provize obchodní síti, při odložených platbách ji nebankovka účtuje e-shopu.

Například Klarna má provizi ve výši tři až pět procent z hodnoty nákupu. Jak ji nastaví Ahoj, to Šupa neprozrazuje.

Podle něj se však jedná o win-win strategii, ze které vytěží i internetový obchod. Argumentuje, že odložené platby podle zkušeností ze zahraničí zvyšují konverzní poměr na dokončený nákup, celkový obrat díky nim stoupne o 20 až 30 procent a objem košíku se nafoukne v průměru o polovinu.

Možným zdrojem příjmů jsou i klienti, kteří nezaplatí včas. V takovém případě následuje standardní proces vymáhání splátky jako u jiných splátkových produktů. Klient musí počítat is úroky z prodlení.

Šupovou ambicí je, aby se Ahoj do dvou let stal jednou ze dvou nejoblíbenějších platebních metod na Slovensku. Vychází z analýz, které vyhodnocují potenciál BNPL produktů ve světě.

Podle nich si odloženou platbu do roku 2025 vyzkouší každý druhý obyvatel zeměkoule, konzervativnější odhady hovoří o každém desátém. Zahraniční BNPL platformy tvrdí, že běžný zákazník tuto službu využije v průměru 20krát za rok.

Raději úspory
Odložená platba není produkt tradičních splátkových prodejů určených k nákupu velké bílé techniky, ale spíše běžného zboží, které je levnější. Využívá se při nákupu oblečení nebo menší elektroniky.

Firmy, které v tomto byznysu podnikají, tvrdí, že odložená platba je způsob, jak rychle a levně nakupovat. Lidé si nemusí brát drahé spotřebitelské úvěry, ale v případě potřeby si náklady rozdělí do několika měsíců. Zároveň si zlepší rodinné cash flow, pokud nutně potřebují něco koupit do domácnosti.

Lákavá nabídka přináší ale i jiný pohled. „Rizikem jakýchkoli splátkových systémů, které odkládají povinnost zaplacení za dodané zboží, respektive službu na později, je, že vytvářejí návyk půjčovat si. Tedy ne plánovat vyšší výdaje předem a takto si vytvářet finanční rezervu, ale zadlužovat se,“ vysvětluje výkonný ředitel portálu Finanční kompas Maroš Ovčarik.

U mladých lidí je podle Ovčarika toto riziko vyšší než u starších. „Pokud se lidé dostanou do takového systému, lze očekávat, že budou dostávat postupně nové a nové nabídky na zvyšování limitů pro takové platby,“ dodává.

Podle Marka Šupy to však není případ odložené platby. Pokud klient jednoduše nemá k dispozici peníze, je možnost odložené platby podle něj výhodnější řešení než kreditní karta, neboť se jedná o bezúročné financování.

Klíčová bude aplikace
Marek Šupa se vyšším úvěrovým limitem pro ověřené klienty do budoucna nebrání, přestože o plánech hovoří velmi opatrně.

Nechce zůstat u jednoho-dvou produktů, ale postupně přidat další služby, aby si ověření klienti mohli nakoupit za více než tři sta eur. Uvažuje například o revolvingovém úvěru. Na rozdíl od kreditní karty má být poplatkově transparentnější.

Klíčovou roli má sehrát mobilní aplikace, jejíž spuštění plánuje Ahoj na přelomu let. Zatímco nyní Ahoj upozorní klienta na blížící splatnost úvěru esemeskou nebo e-mailem, v případě aplikace mu přijde push notifikace.

Aplikace je také nejdůležitější prodejní nástroj švédské Klarny. Její klienti již nechodí na jednotlivé e-shopy, nakupují přímo v aplikaci Klarny, která jim na základě personalizovaných dat zobrazuje aktuální nabídku a slevy internetových obchodů.

zeny

Mohlo by Vás zajímat

PR článek